奥山由之『flowers』



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 奥山由之『flowers 』
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  Book Design:葛西薫  安達祐貴
  発行:赤々舎

  Size: H261mm × W216mm
  Page:152 pages
  Binding:Cloth Hardcover

  Published in May 2021
  ISBN
978-4-86541-134-8



¥ 5,000+tax 

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About Book


花を媒介とした、亡き祖母との対話





  忘れてはいけない。
 
  人は、自分を何かに反射させることで、初めて生かされている。
  物理的にも精神的にも。

                             (あとがきより)




奥山由之が長年撮りつづけたこのシリーズは、亡き祖母が暮らしていた家で撮影されました。この場所をいま自身のアトリエとする奥山は、射し込む光に、庭に揺れる草木に、生前の祖母を偲び、多くはなかった会話をあらためて紡ぐように、花を撮り重ねてきたのです。

80年代に祖父が使用していた110フィルム(ワンテンフィルム)という小さなフィルムを用いて撮影された花々は、部屋のクラシックな意匠やカーテンとも合わさり、花と向き合う自由な視点や角度に引き付けられます。
中でも、窓という絵画的なモチーフを用いて、外部の流動感や瑞々しさと内部のほの暗さを印象づけ、内から外への眼差しや、光の中で花に近づく揺らぎある視点において、祖母と自身とを重ね合わせています。窓に映り込む花と、ここにある花。窓を挟む室内の花と、庭の花。花を撮ることによって無数の対話が交わされます。

その流れのなかに織り込まれるキッチンや書斎、寝室など空間を撮った写真には、異質な視覚が生じています。大判カメラのコンタクトシートや中判カメラ、35ミリ、ポラロイドなど様々なカメラを用い、生前の祖母の視点、亡き祖母の漂う視点、そして自身の視点が現れるようです。
一枚の写真における視線の重なり、そして全編を通じての視点のレイヤーは「flowers」の大きな試みといえるでしょう。

また、一冊のなかに融け合う、古い家族アルバム、祖母と共にあった家や家具、そして今を咲く花という時間軸のグラデーションは、写真のフォーマットや手法においても表出されています。祖母が生きていた時代から存在したフォーマットと、片やコンタクトシートのスキャニングや、映像から静止画へと切り出されたもの。「flowers」の奥行き、眼差しや感覚の混交に、幅のある時間・歴史が息づいています。



本書に登場する花は、フラワークリエイター篠崎恵美(edenworks)さんにより提供された、棄てられてしまうはずだった花々です。
時折登場する花瓶を持つ手、花を差し出す手 ─ 自身であり他者であるだろうその手は、それぞれの記憶に触れるものです。






flowers 

Yoshiyuki Okuyama


The book flowers is an imaginary dialogue between Okuyama Yoshiyuki and his late grandmother. The pictures were taken in her house, which Okuyama uses as his atelier. The everyday scenes there, such as beams of light entering a room, or trees swaying in the garden, are the remnants of his beloved grandmother. Okuyama photographs them, flowers in particular, as though enacting the conversation with her that he can no longer have.  

 

For his flower photos, Yoshiyuki uses 110 film, which his grandfather used as well in the 1980s. This miniature film creates a nostalgic atmosphere that works well with the house's classic decor, its unique ambience.

 

Flowers are the medium of the imaginary conversation, yet they hint at its impossibility. The out-of-focus image of a flower in the light implies the unreachable. A flower indoors, next to its reflection in the window, or flowers in a vase, isolated from the garden in bloom: these too hint at that gap. The only way to close this distance, the only way to make the conversation feel real, is to keep photographing flowers in his grandmother's house. 

 

Windows are another key motif in flowers. Okuyama uses them to frame and contrast the energy of the outside world with the dim indoors, and also to convey both the gaze of the artist outward and that of nature inward. 

  

flowers is full of layers. Multiple perspectives coexist in one image. There is also a layer of family history. We see images of the past, such as old family albums and furniture treasured by Okuyama's grandmother, and he juxtaposes old film types and printing formats with new methods: scanned images and freeze-frames. This variety alludes to the number of eyes that have seen, and are still seeing, the lives in the house. 




There was a gentle calm in my grandmother's eyes.

She had skinny arms and a hard stoop.

She always wore a purple cardigan.


As I sit in this room all day long,

that is how I remember her.


Curiously enough.

I clearly recall her wrinkles and the tone of her voice,

even though I only saw her a few times a year.


In the late afternoon, the bright light that enters the room

has a color I feel I'm seeing for the first time.

The soft clicks of the shutter dissolve in the light,

accentuating the silence.


What was she thinking about?

To her eyes, how did the light look?


Gazing at the dust neatly gathered by the window,

I slowly release the shutter

with feelings of nostalgia and a little regret.



I must not forget.


We become realized, physically and mentally,

when we reflect ourselves off of other people.



That's why we always want someone

to listen to our stories.

That's why the color of the light must have been

too lonely on her own.



A conversation with my grandmother.

And the portrait of my life.



"flowers"



Yoshiyuki Okuyama






Special gifts for the first customers 


先着ご購入者さまに、特典ポストカードをお付けして、写真集『flowers』をお届け致します。
(1000枚限定、なくなり次第終了) →ご好評を頂き、予定枚数を配布終了いたしました。(2021.5/28)

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Artist Information 



奥山 由之 おくやま よしゆき)

1991年東京生まれ 

東京都在住


受賞

2016年 第 47 回講談社出版文化賞写真賞受賞

2011年 第 34 回写真新世紀優秀賞受賞


主な個展

2019年 「白い光」キヤノンギャラリーS、東京

2017年「As the Call, So the Echo」Gallery 916、東京

2016年「君の住む街」 表参道ヒルズ スペース オー、東京

            「Your Choice Knows Your Right」 REDOKURO、東京

            「THE NEW STORY」 POST、東京

            「BACON ICE CREAM」パルコミュージアム、東京

2012年「Girl」 Raum1F、東京



出版物

2021年 『flowers』赤々舎

2020年 『The Good Side』 Editions Bessard

2019年 『Girl』BOOTLEG

2018年 『Los Angeles / San Francisco』 Union Publishing

            『POCARI SWEAT』青幻舎

2017年 『As the Call, So the Echo』赤々舎

            『君の住む街』SPACE SHOWER BOOKS

2015年 『BACON ICE CREAM』PARCO出版

            『THE NEW STORY』私家版

            『march』

2012年『Girl』PLANCTON




Yoshiyuki Okuyama


1991 Born in Tokyo, Japan Lives and works in Tokyo, Japan

Awards


2016 The 47th Kodansha Publishing Culture Awards, Photography Award

2011 The 34th New Cosmos of Photography, Excellent Award



Selected Solo Exhibitions


2019  White Light, Canon Gallery S, Tokyo

2017  As the Call, So the Echo, Gallery 916, Tokyo

          The Town You Live in, Omotesando Hills Space O, Tokyo, Japan

          Your Choice Knows Your Right, Redokuro, Tokyo, Japan

2016  The New Story, Post, Tokyo, Japan

          Bacon Ice Cream, Parco Museum, Tokyo, Japan

2012  Girl, Raum 1F, Tokyo, Japan



Publications


2021  flowers, Akaaka Art Publishing, Inc.

2020  The Good Side, Editions Bessard

2019  Girl, Bootleg Publishing

2018  Los Angeles / San Francisco, Union Publishing

          Pocari Sweat, Seigensha Art Publishing

2017  As the Call, So the Echo, Akaaka Art Publishing, Inc.

          The Town You Live in, Space Shower Books

2015  Bacon Ice Cream, Parco Publishing

          The New Story, Self-publishing

          march, Self-publishing

2012  Girl, Plancton





Related infomation



奥山由之×edenworks Exhibition  "flowers"(2020年)

VOGUE (May 18, 2020)" It's Scientifically Proven That Flowers Make You Feel Better"(2020年)






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